لینک و لونک

نظام امامت متکی بر اراده آگاه و آزاد افراد جامعه است

به گزارش لینک و لونک به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسن زورق استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه دفاع ملی در سومین روز از هفتمین همایش بین المللی اسلام و مسائل معاصر که در سه شنبه ۱۷ اسفند برگزار شد، گفت: دموکراسی یعنی مردم سالاری و این به معنی حکومتی است که مبتنی بر اراده مردم بنا نهاده شده است. پیغمبر اسلام دو استراتژی در طول حیات خود داشتند: ۱) تثبیت قرآن در تاریخ ۲) تثبیت جامعه تراز قرآنی. در عصر حاضر، استراتژی نخست پیروز شده است اما دومی هنوز به پیروزی نهایی نرسیده است.

وی ادامه داد: در این رابطه باید گفت که عمل مومنانه دارای دو بخش است: نیت و اقدام; نیت دو رکن دارد: آگاهی و آزادی. همه فرائض دینی ما بر دو رکن آگاهی و آزادی استوار هستند. اقامه نظام اسلامی که ما در فرهنگ اسلام به آن امامت می ­گوییم، فریضه ­ای است که متکی بر این دو اصل است.

وی افزود: طبق کتب و تعاریف غربی، آزادی بدین معنی است که فرد می ­تواند هر کاری را انجام دهد به این شرط که به جامعه ضرری نزند. تعالیم اسلام می­ گویند این نوع آزادی به ضرر جامعه است و اینکه آزادی از نظر اسلام یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که بین انسان و خداوند هیچ مانعی از جمله موانع سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی نباشد.

زورق گفت: شناخته شده ­ترین نظام سیاسی قبل از اسلام، نظام سلطنت بود. این نظام با نظام اجتماعی پدرسالاری رابطه خویشاوندی داشت. در نظام سلطنت، سلطه از راس هرم، قدرت را بر قاعده هرم که همان مردم هستند اعمال می ­کند. در نظام سلطنت مردم رعیت هستند اما با ظهور پیغمبر اسلام این نظام تغییر کرد و نظام جدیدی به نام نظام «امامت» شکل گرفت. اولین امام در تاریخ اسلام شخص رسول الله (ص) هستند. نظام سیاسی زمان رسول الله امامت بود. امام کسی است که از دیگران به خدا نزدیکتر است. در واقع، نزدیکی به خدا یک نوع نزدیکی جغرافیایی نیست. یعنی امام کسی است که بیشتر از افراد دیگر صفات الهی را در خود پدیدار کرده است; کسی که عادل تر و دانشمند تر از بقیه است از جمله شرایط امامت را دارا است.  

وی ادامه داد: یک امام، امامت خودش را ابراز می­ کند، مردم را انذار می­ کند، انتظار آنها را می­ کشد و در نهایت وقتی مردم در صحنه حاضر شدند، امام امامت می­ کند. به عنوان مثال، امامت حضرت علی (ع) در غدیر خم اعلام شد; حضرت ۲۵ سال مردم را انذار کردند و انتظار ظهور مردم را کشیدند و وقتی مردم حاضر شدند، حکومت خود را آغاز کردند. امام زمان (عج) نیز بوسیله نواب خاص خود ابراز شدند و حضرت همچنان انتظار ظهور امت خود را می­ کشند و وقتی مردم و جامعه آماده باشند، حکومت خود را آغاز خواهند کرد.  

وی افزود:در این میان، امت وظایفی دارد. هر گروهی را نمی ­توان امت نامید. در واقع، امت گروه هایی از مردم هستند که حرکت در راه خدا را اراده کرده­ اند. نظام اسلامی تنها برای گروه ­هایی که به صورت امت درامده ­اند امکان پذیر است. امت باید با آگاهی و آزادی امام زمان خود را بشناسد. در زمان امام معصوم مردم باید امام را بشناسند و در زمان غیبت امام ولی فقیه را.

زورق گفت: نکته محوری این است که اقامه فریضه امامت مانند سایر فرائض باید با قصد قربت صورت گیرد. مردم باید مانند امام این مسیر را قربة الی الله طی کنند. در علم مدیریت دو نوع شیوه تصمیم گیری وجود دارد: ۱) مشورتی ۲) شورایی

وی ادامه داد: شیوه مشورتی در دوران گذشته نیز وجود داشت مثل زمانی که پادشاهان از حلقه­ های مشورتی خود استفاده می­ کردند و تصمیم می ­گرفتند. اما در روش شورایی، تصمیم گیرندگان با رای اکثریت تصمیم می ­گیرند. در قرآن کریم به هر دو شیوه اشاره شده است: وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ (آیه ۱۵۹ آل عمران)؛ وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ (آیه ۳۸ سوره شوری). این دو شیوه در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است. مجلس ایران بر اساس شیوه شورایی اداره می­ شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس شیوه مشورتی.

وی در پایان گفت: بنابراین، می ­توان نتیجه گرفت که نظام امامت از این جهت که متکی بر اراده آگاه و آزاد افراد جامعه است دموکراسی­ ترین دموکراسی ­ها است. این نظام هیچ ارتباطی با غرب ندارد و دو شیوه مذکور از قرآن برگرفته شده­ اند. این یک نوع دموکراسی متعالی، پاک و طاهر است و باز تاکید می­ کنم که الگوی امامت برگرفته از تجربیات غرب نیست.

0

دسته :  دین و مذهب

دیدگاه ها